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© Nicolas Boudier

Conception, artistic management and performer : Shantala Shivalingappa | Lighting design / technical management : Nicolas Boudier | Video design : Alexandre Castres | Video technician : Jim Vivien | Producers : Per Diem & Co /Pierre Barnier, Théâtre de la Ville, Paris | Management : [H]ikari – h-ikari@h-ikari.com

Premiered at Theatre de la Ville – Les Abbesses – Paris (2007)

I. IBUKI / Choreography and costume designs : Ushio Amagatsu / Music : Yoichiro Yoshikawa
II. SOLO / Choregraphy created at Tanztheater Wuppertal-Pina Bausch / Music : Ferran Savall / Costume designs : Marion Cito
III. SHIFT / Choreography : Shantala Shivalingappa
IV. SMARANA / Choreography : Savitry Nair / Traditional music of North India

Duration : 1h20

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… to Thomas Erdos.

Trained as a classical indian dancer, my first contact with a « different » way of moving was the work with Pina Bausch. Meeting her has been one of the strongest encounters in my life, as much on an artistic as a human level. With her immense talent, her gentleness and her generosity, she set me out on a new artistic journey. I learnt to feel and think movement in a different way, from its conception to its execution : spontaneity, freedom and rigor, fluidity. Movement born from a flow of the body but also a flow of the heart.

Amagatsu’s powerful creations, characterised by slowness, minimalism and abstraction, seem very far from classical indian dance with its symbolism, fast rhythms and colourful and ornamented  narrative. These apparently contrasted forms are nonetheless linked by the intensity of energy and emotion  that they both produce.

Thus was the project born of a program built around  2 solos involving these 2 choreographers whom I admire and whose very personal and peculiar artistic work, strikes a deep chord in my own sensitivity. Seeing their work had a  magnetic effect on me.It also greatly increased my desire to explore movement, and the emotion that it generates or is charged with. I was fascinated by the idea of working with them from the basis of my classical Indian technique, but with a sense of belief in the universality of dance, of movement, and of the emotions that arise from them, without the need for a common technical language.

From the classical Indian dance technique, will the journey take us to a new form of narrative, to a different way of feeling and living the dance ? Or, finally, is the « Rasa », or « flavour », which emanates from the dance not so different as the  apparent contrast in form would lead us to predict ?

As much as I am fascinated with delving deeper into the practice of Kuchipudi, my desire to explore the path of contemporary dance is equally compelling.

On that path, nothing can compare with the incredible priviledge of working with such great artists, of incarnating the link that brings them together  for an evening.

Shantala Shivalingappa

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© Nicolas Boudier

Direction artistique, interprétation : Shantala Shivalingappa | Création lumière et direction technique  : Nicolas Boudier | Création vidéo : Alexandre Castres | Production : Per Diem & Co / Pierre Barnier | Coproduction : Théâtre de la Ville, Paris | administration, management : [H]ikari Production

IBUKI / Chorégraphie et costume : Ushio Amagatsu / Musique : Yoichiro Yoshikawa

SOLO / Chorégraphie créée lors d’une résidence au Tanztheater Wuppertal-Pina Bausch | Musique : Ferran Savall | Costume : Marion Cito

SHIFT / Chorégraphie : Shantala Shivalingappa

SMARANA / Chorégraphie : Savitry Nair / Musique traditionnelle du nord de l’Inde

durée : environ 1h.

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… à Thomas Erdos.

Formée à la danse classique indienne, ma première expérience d’une autre manière de danser a été le travail avec Pina Bausch.

Elle a été l’une des rencontres les plus fortes de mon parcours, autant sur le plan humain qu’artistique. Avec son immense talent, sa délicatesse, sa générosité, elle m’a ouvert la porte d’un nouvel univers gestuel.

Avec elle et ses danseurs, j’ai appris à penser et sentir le mouvement autrement, de sa conception jusqu’à son exécution: Spontanéité, liberté et rigueur, fluidité, mouvement qui s’écoulent du corps mais aussi du cœur.

Il existe un contraste apparent entre l’univers d’Amagatsu, tissé de lenteur, d’épure et d’abstraction, et celui de la danse Indienne, rythmique et rapide, ornementée et narrative. Ces deux pratiques sont pourtant liées dans leur finalité : lumière dégagée et intensité de l’émotion.

Le projet est né donc d’une soirée autour de 2 soli travaillés avec ces 2 chorégraphes que j’admire et dont l’univers chorégraphique, très personnel et particulier, me touche et trouve résonance en ma sensibilité artistique.

À l’image de ma fascination pour l’art du Kuchipudi, mon désir de faire ce chemin dans l’exploration de la Danse est également très intense. Sur ce chemin, rien n’est comparable au privilège exceptionnel de travailler avec ces grands artistes, et d’incarner le lien qui les réunit le temps d’une soirée.

Shantala Shivalingappa

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